Як обрати репетитора для дитини, якщо сам не знаєш англійської мови?

як обрати репетитора для дитиниЗнаєте цей жарт?

  • Are you a teacher of English?
  • Yes, I are!

Отож, зрозуміє лише той, хто знає англійську… А що робити тим, хто не знає англійської? Як перевірити грамотність та професійність вчителя? Як зрозуміти, що він дійсно знає свій предмет? Як обрати кращого репетитора для своєї дитини?

Отож, ми написали декілька порад та підказок для батьків, які самостійно шукають репетитора англійської (і не тільки) мови для своїх дітей.

Порозмовляйте з репетитором перед початком занять, використовуючи декілька лінгвістичних термінів. І послідкуйте за його реакцією на ці питання. Запитайте майбутнього вчителя, як він працює з лексикою (лексика – це слова), яким чином і в якій послідовності подається нова лексика і як вона повторюється і закріплюється. Як розширювати вокабуляр (запас слів, які використовується людиною). Поцікавтесь, які саме граматичні конструкції та часи (граматика – це вміння правильно поєднати слова в речення) доречно подавати в контексті різних лексичних тем. Навіть, якщо ви самі не до кінця розумієте, про що ви питаєте (ви ж не філолог зрештою), по реакції вчителя, його впевненості в собі, поки він дає відповідь на ваші питання,  можна зрозуміти, наскільки добре він орієнтується в предметі, або… наскільки добре він в ньому «плаває».

Вибір підручника чи іншого навчального посібника також доволі промовистий «знак якості» репетитора. Безумовно, в кожного репетитора є свій улюблений підручник чи декілька, проте запитайте його, чому саме цей підручник було обрано для занять з вашою дитиною. Тому що в ньому все логічно? Тому що він веселий і кольоровий? Чи, можливо, тому що він єдиний підручник, який був на поличці в репетитора? Поцікавтесь у вчителя іншими підручниками і виданнями. Якщо він «в темі», то назве принаймні  3 – 5 видань, які можна використовувати для занять з дітьми певного віку і, звісно, відповідного рівня знань.

Зверніть увагу, на додаткові матеріали і засоби, які використовуються крім книги. Якщо їх немає, то це поганий знак, принаймні для вашої дитини, яка буде вимушена щонайменше годину сидіти над одним підручником. А що далі? Англійська (або інша мов) перестає бути цікавою. Заняття стає нудним. Відбивається охота до навчання. З’являється апатія, а згодом антипатія до предмету. Повірте, боротися з наслідками цього у майбутньому набагато важче, ніж виправити з самого початку. Вам же це не потрібно. Правда? Тому, пам’ятайте, на уроці повинні бути картки з малюнками (фото, вирізки з газет і журналів чи інші еквіваленти), картки зі словами (вони можуть бути надрукованими, проте нічого страшного, якщо вони написані рукою вчителя), аудіо-записи, відео, настільні ігри англійською, дрібні предмети чи іграшки, які замість картинок можна використовувати в контексті певної лексичної теми. Не обов’язкового, що б все це використовувалось відразу і одночасно, проте щось з цих елементів повинно бути присутнім на кожному занятті. При сучасному розмаїтті і доступності всіх матеріалів, їх не використовує тільки лінивий. А лінивий репетитор вашим дітям не потрібен.

Послухайте вимову вчителя і прощайтесь з ним, якщо ви чуєте чітке наше p, м’які приголосні (м’яких приголосних в англійській майже немає) та звуки з та с, замість унікальних англійських звуків, які утворюються при розміщенні язика між верхнім і нижнім рядом зубів. Якщо немає язика – немає цього звука. Діти дуже швидко зчитують і копіюють вимову, особливо неправильну. Тому скажіть «Ні» неправильній вимові. Якщо досі сумніваєтесь, просто запитайте репетитора, які звуки англійської мови є унікальними і відсутні в українській. І послухайте, що він скаже.

Не соромлячись, запитайте, в які рухливі ігри вони будуть грати на уроці. Побачили здивований погляд репетитора – повторіть своє питання. Так, саме рухливі ігри! Діти люблять рухатися, їм складно сидіти на одному місці – вони втрачають інтерес і зосередженість. Тому якусь активність, лексичну зарядку, наприклад, можна поєднати з якось рухливою грою. Дітям сподобається!

Зверніть увагу на психотип викладача, на темп його мовлення, на швидкість реакцій. Якщо у вас енергійна дитина (а покажіть мені не енергійну дитину), то навряд чи «повільному» викладачеві вдасться зацікавити її. Адже урок – це дуже часто імпровізація, підлаштування під настрій і можливості дитини. Для хорошого  викладача хороший урок – це енерго та емоційно витратно. Але що ж витрачати, якщо енергії немає? Тому, обираючи репетитора, пам’ятайте – вам потрібна активна і енергійна людина.

Найкращих вам вчителів!

Татьяна Короленко,
основатель центра «ТаКо»